24 Jul 2010

Sotong Bintulu

Hari itu ayah pergi Bintulu sebab ada kerja kat sana jadi sebelum balik ayah adalah beli sotong. Tapi ini bukan Sotong Paul yang bola tue........Besar jugak sotong tu 14 inci tapi murah je nak tahu berapa? RM 9.00/kg. Kalau sesiapa nak beli sotongyang besar macam nie kenalah pergi Bintulu..........





Haa, inilah sotong yang cakapkan tadi... Sedapppp, bjugak bila buat sambal tumis sotong. Kalau anda rasa mesti nak beli lagi sotong macam nie..... Rugi kalau sesiapa tak beli..... Kalau nak beli sotong macam nie kat sini tentulah harganya mahal..........

21 Jul 2010

Kurma Oh Kurma



Pokok kurma atau tamar (bahasa Arab: تمر‎, Tamr; nama sains Phoenix dactylifera) merupakan sejenis pokok palma dalam genus Phoenix, ditanam secara besar-besaran untuk mendapatkan buahnya. Oleh kerana sejarah penanamannya yang lama, taburan asalnya tidak diketahui, tetapi mungkin berasal di suatu tempat di wahah gurun di Afrika utara, dan mungkin juga Asia barat daya. Ia merupakan pokok bersaiz sedang, tinggi 15–25 m, sering dikumpul dengan beberapa pokok dari suatu sistem akar tunggal, tetapi sering tumbuh secara tunggal juga. Daun adalah pinat, panjang 3–5 m, dengan durinya di petiole dan mempunyai sekitar 150 daun kecil; daun kecilnya adalah panjang 30 sm dan lebar 2 sm. The bidang penuh pada silara berjulat dari 6–10 m.

SEJARAH
Kurma telah menjadi makanan harian Timur Tengah untuk beribu-ribu tahun. Mereka dipercayai berasal dari sekitar Teluk Parsi, dan telah ditanam sejak zaman silam dari Mesopotamia ke prasejarah Mesir, mungkin seawal 4000 SM. Terdapat bukti arkaeologi pada penanaman kurma di Arabia timur pada 6000 SM (Alvarez-Mon 2006).

Pada zaman kemudiannya, suku Arab menyebar kurma di sekitar Asia Selatan & Tenggara, Afrika utara, dan Sepanyol. Kurma diperkenalkan di Mexico dan California oleh orang Sepanyol pada 1765, sekitar Misi San Ignacio.

BUAH
Buahnya adalah sebiji pepauh digelar sebagai sebiji kurma. Ia berbentuk bujur-silinder, panjang 3–7 sm, dan garis pusat 2–3 sm, dan apabila matang, berjulat dari merah ke kuning muda pada warna, terpulang pada kelainan. Kurma mengandungi suatu biji benih tunggal panjang sekitar 2–2.5 sm dan tebal 6–8 mm. Tiga kumpulan usaha utama pada kurma bermuncul; lembut (contohnya 'Barhee', 'Halawy', 'Khadrawy', 'Medjool'), semi-kering (contohnya 'Dayri', 'Deglet Noor', 'Zahidi'), dan kering (contohnya 'Thoory'). Jenis buah terpulang kepada kandungan glukosa, fruktosa dan sukrosanya.

Pokok Kurma adalah dioecious, dengan berpisahan tumbuhan jantan dan betinanya. Mereka dapat dibesarkan secara mudah dari biji benih, tetapi hanya 50% dari seedlings akan menjadi betina dan oleh itu berbuah, dan kurma-kurma dari tumbuhan seedlings ialah seringnya lebih kecil dan berkualiti kurang baik. Kebanyakan ladang komersil oleh itu menggunakan cuttings dari hasil heavily cropping, pada utamanya 'Medjool' oleh kerana hasil ini mengeluarkan yields tinggi pada buah yang besar dan manis. Tumbuhan membesar dari cuttings akan berbuah 2-3 tahun lebih awal daripada tumbuhan seedling.

Kurama adalah secara kebiasaan berpolinasi angin tetapi dalam horticulture oasis tradisional dan kebun komersil moden mereka berpolinasi keseluruhannya secara manual. Polinasi kebiasaan bermuncul dengan bilangan sama tumbuhan jantan dan betina. Meskipun, dengan bantuan, sebiji jantan akan mempolinasikan ke atas 100 betina. Sejak jantannya dinilaikan hanya sebagai pemolinasi, ini membenarkan penanam untuk menggunakan sumber mereka untuk lebih pengeluaran buah pada tumbuhan betina. Sesetengah penanam tidak akan mengekalkan mana-mana tumbuhan sebagaimana bunga jantan diadakan di pasaran tempatan pada masa polinasi. Polinasi manual dilakukan dengan buruh bermahir pada tangga, atau di sesetengah kawasan seperti Iraq, mereka memanjat pokok menggunakan alat pemanjat khas yang wrap keliling batang pokok dan belakang pemanjat untuk membuatnya bercantum pada batang pokok sementara memanjat. Kurang seringnya debunga akan ditiup ke bunga betina dengan mesin angin.

Hasil Partenokarpi wujud tetapi buah tidak berbiji adalah lebih kecil dan berkualiti lebih rendah.[perlu rujukan]

Kurma bermasak dalam empat tingkat, yang di mana dikenali di seluruh dunia dengan nama Arabic mereka kimri (matang), khalal (saiz-penuh, rangup), rutab (masak, lembut), tamr (masak, keringan-matahari). Sebiji portion 100 gram pada kurma segar adalah sumber premium vitamin C dan membekalkan 230 kcal (960 kJ) tenaga. Sejak kurma mengandungi sedikit air, mereka tidak menjadi lebih berkonsentrasi pada pengeringan, walaupun vitamin C adalah hilang dalam prosesnya.

Kurma adalah tanaman tradisional di Iraq, Semenanjung Arab, dan Afrika utara barat ke Maghribi dan telah dijelaskan di tempat-tempat dalam al-Quran. Dalam negara Islam, kurma dan yogurt atau kadang-kadang susu adalah suatu hidangan tradisional pertama apabila matahari membenam sewaktu Ramadan. Kurma (terutamnya Medjool dan Deglet Noor) adalah juga dikeluarkan di California selatan dan Arizona di Amerika Syarikat.

Pokok kurma dapat mengambil masa 4 ke 7 tahun selepas ditanam sebelum mereka berbuah, dan mengeluarkan viable yields untuk tuaian komersil di antara 7 ke 10 tahun. Pokok kurma matang dapat mengeluarkan 80-120 kilogram (176–264 lb) kurma musim tuai, walaupun mereka tidak semua masak pada waktu yang sama jadi beberapa tuai diperlukan. Untuk mendapatkan buah berkualiti pasaran, sikat-sikat kurma haruslah nipis dan dimasukkan ke dalam beg atau ditutupi sebelum bermasak supaya buah yang lainnya membesar dan dilindungi dari cuaca & perosak seperti burung.

KEGUNAAN
Kurma-kurma yang kering atau lembut dimakan out-of-hand, atau pitted and stuffed dengan fillings seperti almonds, walnuts, candied orange and lemon peel, marzipan or cream cheese. Pitted dates are also referred to as stoned dates. Dates can also be chopped and used in a range of sweet and savoury dishes, from tajines (tagines) in Morocco to puddings, ka'ak (types of Arab breads and cakes) and other dessert items. Dates are also processed into cubes, paste, spread, date syrup or "honey" called "dibs", powder (date sugar), vinegar or alcohol. Recent innovations include chocolate-covered dates and products such as sparkling date juice, used in some Islamic countries as a non-alcoholic version of champagne, for special occasions and religious times such as Ramadan.

Dates can also be dehydrated, ground and mixed with grain to form a nutritious stockfeed. Dried dates are fed to camels, horses and dogs in the Sahara. In northern Nigeria, dates and peppers added to the native beer are believed to make it less intoxicating.

Young date leaves are cooked and eaten as a vegetable, as is the terminal bud or heart, though its removal kills the palm. The finely ground seeds are mixed with flour to make bread in times of scarcity. The flowers of the date palm are also edible. Traditionally the female flowers are the most available for sale and weigh 300-400 grams. The flower buds are used in salad or ground with dried fish to make a condiment for bread.

In India, North Africa, Ghana, and Côte d'Ivoire, date palms are tapped for the sweet sap which is converted into palm sugar (known as jaggery or gur), molasses or alcoholic beverages. In North Africa the sap obtained from tapping palm trees is known as lāgbī (disebut [laːgbiː]). If left for a sufficient period of time (typically hours-depending on the temperature) lāgbī easily becomes an alcoholic drink. Special skill is required when tapping the palm tree so that it does not die.

It is also used to make Jallab.

Selain itu,Biji benih kurma direndam dan dikisar untuk memberi haiwan makan. Minyak mereka sesuai untuk kegunaan sabun dan barang kemas. Mereka juga boleh proses secara kimia sebagai suatu sumber asid oxalic. Biji mereka kemudian dibakar untuk membuat arang untuk tukang perak, dan dapat digantung di rantai. Biji kurma juga dikisar dan digunakan dalam cara biji kopi, atau sebagai campuran ke kopi.

Daun pokok kurma digunakan untuk Palm Sunday dalam agama Kristian. Di Africa utara, mereka secara umum digunakan untuk membuat pondok. Daun matang juga digunakan untuk membuat tikar, skrin, bakul dan kipas. Daun diproses boleh digunakan untuk insulating board. Daun kering petiole adalah suatu sumber pulpa selulosa, digunakan untuk tongkat jalan, penyapu, fishing floats dan minyak. Sarung daun dihadiahkan oleh kerana wangian mereka, dan gentian mereka juga digunakan untuk tali, kain kasar, dan topi besar. Daun-daun ini digunakan sebagai suatu lulav dalam cuti Yahudi Sukkot.

Stripped fruit clusters digunakan sebagai penyapu. Di Pakistan, suatu sirap pekat berlikat diperbuat dari buah-buahan masak digunakan untuk suatu salutan untuk beg kulit dan paip untuk mencegahkan kebocoran.

Kayu pokok kurma digunakan untuk tiang dan rafters untuk pondok; ia lebih ringan daripada kelapa dan tidak berapa durable. Ia juga digunakan untuk pembinaan seperti jambatan dan aqueducts, dan sesetengah dhow. Kayu tertinggal dibakar untuk minyak.

Di mana tradisi kraf masih thrive, seperti di Oman, pokok kelapa itu masih lagi yang terversatile dari semua tumbuhan asli, secara virtual setiap bahagian pokok digunakan untuk membuat bahan fungsi berjulat dari tali dan bakul ke sarang lebah, bot nelayan, dan kediaman tradisional

Info ini didapati di Wikipedia Bahasa Melayu

Buah........Tembikai



Tembikai (nama botani: Citrullus Lanatus) atau dikenali dengan Timun Cina di Pantai Timur, Semangka merupakan pokok menjalar (memanjat dan melata) yang berasal dari selatan Afrika dalam famili Cucurbitaceae.

Penjelajah Afrika, David Livingstone, melaporkan bahawa terdapat banyak tembikai di padang pasir Kalahari, di mana ia tumbuh meliar dan dinamakan Tsamma.

Tumbuhan berbunga ini mengeluarkan buah aksesori yang dipanggil 'beri palsu'. Buah tembikai ini mempunyai kulit yang licin dan isi (selalunya merah) yang berair dan manis. Nama Citrillus vulgaris juga kadangkala digunakan untuk merujuk kepada buah ini (vulgaris bermakna biasa).

KHASIAT
Buah tembikai mengandungi vitamin A, kukurbisitrin yang berkesan mengubati masalah ginjal dan salur kencing. Ia mengandungi sejenis gula dan garam yang berkesan melawaskan buang air kecil dan merawat masalah ginjal.

Info ini didapati Wikipedia Bahasa Melayu

17 Jul 2010

Apabila Manusia Tidak Memegang Kepada Kejujuran 2


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Hari ini saya nak sambung tentang Apabila Manusia tidak Memegang Kepada Kejujuran yang dihantar pada 28 April 2010.

Setiap orang yang memegang kepada kejujuran akan mendapat 3 benda iaitu:
A) Kepercayaan
B) Cinta
C) Dihormati

Salah satu orang yang kita untuk memberi sepenuh kepercayaan ialah
A) Anak kita
B) Orang yang mnjadi sahabat karib kita
C) Orang yang rajin beribadah

Kadang-kadang kita terlalu mempercayai seseorang itu sehinggakan dia nelan diri kita semula seperti dek kata pepatah " Harapkan Pagar, Pagar Makan Padi" Oleh itu, sebelum kita memberi sepenuh kepercayaan kepada orang lain selidiklah dulu dari mana ia berada. Dibawah ini ada beberapa situasi yang mungkin berlaku dikalangan kita;

Situasi 1
Amir: Ruslan, kan sanggup awak mebankrapkan syarikat saya
Ruslan: Hei orang tua, aku nak kan duit kau je bukannya syarikat kau tu

Situasi 2
Fahimi: Aku percaya kan kau untuk menjaga syarikat aku
Afnan: Bodoh betul, kau bukannya tak tahu aku ini siapa. Aku ini boleh buat bagi syarikat kau jatuh muflis(katanya sendirian)

16 Jul 2010

Selamatkan Palestine


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Saat kita gembira,
Mereka menderita,

Saat kita dalam kekeyangan,
Mereka masih kelaparan, kebuluran,
Mereka sanggup cari sisa-sisa makanan di merata tempat,
Asalkan halal
Asalkan kita sendiri tidak rela untuk makan makanan yang
di buang begitu sahaja,

Saat kita melupakan Allah,
Mereka selalu berkata kepada hati mereka bahawa
Allah sentiasa berada di sisi mereka
____________________________________________

31 Mei yang lalu kita dikejutkan dengan satu berita yang amat memilukan seluruh masyarakat dunia apabila tentera zionis menyerang kapal yang menghantar bantuan ke Gaza.Padahal kita nak menghantar misi bantuan ke Gaza dihalang oleh tentera zionis. Sungguh mengecewakan bagi seluruh dunia terutamanya orang Islam......

15 Jul 2010

Stress @ Sabar


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Hari ini rasa stress sangat masa kat sekolah tadi.Dah la kelas tu macam orang baru keluar dari wad mental. Last2 sekali dengan kita sekali yang jadi macam mereka.Baru petang tadi, ada satu kes yang melibatkan aku dengan budak A(malas nak sebut nama) dia nie nak tunjuk hebatlah sebab pandai buat magik dengan correction tape saya.Tiba-tiba............. "Ya Allah janganlah engkau jadikan aku seperti mereka dan berikanlah mereka cahaya keinsafan Mu" Ammin. Harap-haraplah doa ini dimakbulkan oleh Allah S.W.T

Happy Birthday My Mom


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Hari ini 15 Julai 2010 adalah hari bersejarah buat MAMA kerana akan menyambut Hari Lahir yang ke-47 tahun. Entahla nak beli hadiah apa untuk Mama. Tapi hari itu, masa hari kantin sudah beli keychain untuk mama. Keychain itu harganya RM4 so tak payah beli lagi hehehehehehe..... Apapun selamat hari jadi untuk Mama

9 Jul 2010

Isra' Mi'raj


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


"Maha suci (Allah) yang telah menjalankan hamba-Nya (Muhammad
s.a.w.) pada suatu malam hari, dari masjidil Haram ke masjidil Aqsha, yang telah Kami berkati sekelilingnya, karena hendak Kami perlihatkan kepadanya tanda-tanda Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha mendengar lagi Maha melihat." (maksud ayat 1 s.al-Isra')

Peristiwa Isra' dan Mi'raj Nabi Muhammad S.A.W berlaku pada 27 Rejab tahun kesebelas. Peristiwa ini adalah sebuah mukjizat Allah S.W.T kepada Nabi Muhammad S.A.W yang tidak pernah dilakukan oleh nabi dan rasul sebelumnya. Allah S.W.T memperlihatkan kepad Nabi tentang gambaran manusia yang sering leka dengan kemewahan dunia.

Info ini diambil dan diubah suai daripada Wikipedia dan Ustaz Syed Hasan Alatas
_____________________________________________________________

Betapa agungnya kuasa Allah S.W.T yang telah memperjalakan Nabi Muhammad S.A.W pada suatu malam dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsha. Sebenarnya bila kita fikir balik logik ke Nabi Muhammad S.A.W bertemu dengan Allah hanya suatu malam. Tapi kita juga kena percaya sebab benda ini datangnya dari Rasulullah [Nabi Muhammad]. Kalau anda kata and pernah pergi ke German hanya satu malam maksudnya anda ini adalah seorang pembohong. Mana mungkin orang dari Malaysia pergi ke German hanya satu malam sahaja. Inilah mukjizat Allah S.W.T kepada Nabi Muhammad S.A.W. Pada masa itu, Rasulullah S.A.W sangat sedih kerana kematian orang yang disayanginya iaitu isteri baginda Siti Khadijah dan Pak Ciknya Abu Talib. Macam kitalah ibu dan isteri/suami kita meninggal tentu kita rasa sedih. Sebab itulah Allah S.W.T hendak menghiburkan hati Nabi Muhammad S.A.W..,..

Where Are U From?